Velg år: »2024 »2023 »2022 »2021 »2020 »2019 »2018 »2017 »2016 »2015 »2014 »2013 »2012 »2011 »2010 »2009 »2008 »2007 »2006 »2005 »2004 »2003 »2002 »2001

Gjermund Kristiansen
Sandnes
29.11.2007
Hei Tore! Her er mer om gamle båter: Hans Wilhelm Hansen på Lyngmyra kjøpte en Skandferbåt, 32 fot, opprinnelig bygd som seilskute. Kjøpet skjedde på begynnelsen av 1920-tallet. Båten var klinkbygd, og det ble innsatt en 12 HK Bolinder-motor (oppfyrings-semidiesel). Båten ble brukt til fiske i Lofoten og Finnmark. Den ble kondemnert i 1932-33. Jeg kan huske at vraket lå i fjæra på Lyngmyra. Fiskerinummeret var TS-21-T (Trondenes-21-Troms), dette nummeret ble overført til den neste båten som Wilhelm kjøpte. Båtens navn var "Elgen". Før denne båten ble kondemnert fikk Wilhelm tilbud fra Skandfer, han kunne få en nybygd 40-fots kutter til kr. 4000.- Dette var nok for dyrt, og Wilhelm kjøpte ei skøyte på 32 1/2 for (iflg. merkebrevet). Båten var kravellbygd. Båten fikk navnet "Glimt", og motoren fra gamle "Elgen" ble innsatt. Men denne motoren viste seg å være for svak etterhvert, og en brukt motor som hadde stått i "Spurven" av Grøtavær ble kjøpt og innstallert. Motoret var en "Grei"-motor på 20 HK, men den kunne like gjerne vært kalt "ugrei". Man hadde mye trøbbel med motoren, bl.a. nektet den og starte om morgenen. Tyskerne, som hadde rekvirert "Glimt" til sine transporter, mistenkte Harry og William for sabotasje. Det var nært på at ikke Harry ble arrestert. Men å kjøpe ny motor under krigen var ikke lett. Bl.a. måtte man samle inn 1000 kg støypjern i bytte, og det gikk hardt utover gamle ovner. Kan huske at Harry og William var på samlertokt. Da alt var klart, ble det kjøpt og innstallert en ny 20 HK "Union"-motor. Samtidig ble det bygd nytt styrehus på skøyta. Denne motoren var både start- og arbeidsvillig, og farten økte betraktelig. Dette skjedde i 1944. Wilhelm startet melkerute for Elgsnes og Aun-gårdene i ca. 1935. Denne melke/ personstransporten fortsatte til ca. 1946/47, da Harstad/Grytøy fergeselskap overtok all transport på Toppsundet. "Glimt" ble solgt til Lofoten i 1947, til en mann som eide en 40-fots kutter med 12 HK "Rapp"-motor. Han skiftet motorene i de to båtene, slik at "Glimt" fikk nå tilbake en 12 HK motor. Siste gang båten ble sette lå den i fjæra i Gullesfjorden, og der endte den sine dager.
465 Innlegg totalt 159687 har lest i gjesteboka
Developed by Pricom AS - © 2007