For
to tusen år siden kan Elgsnes ha vært ganske likt
det landskapet som møter oss i dag. Sjøen stod
bare 3 - 4 meter høyere, og landet fortsatte å
heve seg langsomt av havet gjennom hele jernalderen. Elgsnesvågen
var en god landingsplass, og i Oppsetta, der snuplassen nå
ligger, kunne man sette ut båter og komme til lands
i all slags vær. Kystfurua stod tett i skogen, og det
milde klimaet ga godt grunnlag for gårdsdrift. Havet
var viktigste ferdselsåre, og Elgsnes lå sentralt
i leia. Mange kom nok innom på veien nordover eller
sørover.
Restene
av en steinmur på Nonshågen kan være spor
etter ei "bygdeborg" fra første delen av jernalderen.
Fra Nonshågen var det vid utsikt, og de som seilte gjennom
Toppsundet, eller over Andfjorden og Kvæfjorden, kunne
ikke regne med å passere usett. Kanskje var her også
varde som kunne brukes til å varsle andre bygder om
farer som truet.
Gårdsdrift
De
fleste forhistoriske funnene fra Elgsnes kan knyttes til jernalderen.
I hundreårene etter Kristi fødsel ble jordene
utvidet, og med plogen som nytt redskap kunne stadig mer mark
dyrkes. Menneskene hogde trærne, ryddet stein og pløyde
opp jorder. Husdyrene spiste opp krattskogen og laget lysninger
der sopp og bær kunne vokse.
Gården
ligger i det beste jordbruksdistriktet i fylket. En prøve
fra Stormyra inneholder pollen som antyder at det ble dyrket
både rug og bygg her i jernalderen. Avlingene ga mat
til både folk og husdyr, og det var antakelig både
sauer, geiter, kyr og hest på gården.
|
Spinnehjul
Ill.: M. Skandfer
|
Trolig
hadde de også linavlinger etter gode somrer. Da kunne
de veve stoffer som var lettere, glattere og svalere enn ullstoffene.
De arkeologiske funnene gir et innblikk i tekstilproduksjonen.
I ei grav lå et kvinneskjelett sammen med blant annet
17 linhekler og et vevsverd, laget av kjevebeinet fra en kval.
Det er også funnet flere spinnehjul av kleber eller
brent leire. Dette er deler av håndteiner som ulla ble
spunnet på. Siden ble den vevd eller nålebundet
(en slags strikketeknikk) til stoffer, plagg og ikke minst
seil. Spinnehjul er vanlige funn både fra jernalder
og middelalder.
Byttehandel
Havet
var selvfølgelig viktig, og sikret mat til både
folk og fe gjennom en lang vinter. Havet kunne også
gi varer som var etterspurte andre steder, slik at man fikk
byttet til seg ting som ikke ble laget på gården.
Tørrfisk og råvarer fra kval, kvalross eller
sel har nok vært kostbare ting å bytte med. Kvalrosstenner
var faktisk etterspurt og høyt verdsatt helt sør
til Bysants i jernalderen.
Havet
knyttet også bygdene sammen, og de store jernaldergårdene
på Andøya, Bjarkøya, Grytøya og
Trondenes var ikke langt unna når det var god bør.
Vi må tro at folk på Elgsnes hadde kontakt med
et stort omland, og funn av spesielle glassperler og bronsespenner
viser at kvinnene eide kostbare smykker som kom langveis fra.
Samfunnsforhold
Gjennom
funn ser vi at jernalderfolket på Elgsnes har omgitt
seg med de samme tingene som befolkningen lenger sør
i Norden. Dette viser ikke bare at levemåten var lik,
men tyder også på at de tilhørte samme
utvekslings- og kontaktnett. Jernalderbøndene har trolig
følt en form for fellesskap over store geografiske
avstander. Dette ble vedlikeholdt og forsterket gjennom blant
annet felles religiøse forestillinger og utveksling
av handelsvarer og gaver.
Det
norrøne nettverket var bygd opp omkring lokale høvdinger.
Alle innbyggerne hadde forpliktelser til et fellesskap i det
distriktet de tilhørte. Noen skaffet varer, mens andre
kunne utføre visse tjenester. Elgsnes var neppe noen
høvdingegård, men gården kan ha vært
en stor og sikker leverandør av korn alt i jernalderen.
Høvdingen
stod trolig for omfordeling av varer, og var regionens representant,
både i møte med mennesker og med guder. I tillegg
hadde de mektige jernalderslektene i Nord-Norge kontakt med
samiske grupper. Denne kontakten forteller den nordnorske
høvdingen Ottar om til Kong Alfred i England omkring
år 890. Samene forsynte de lokale høvdingene
med verdifulle varer som pelsverk, kvalrosshud og kvalrosstenner,
og var nok en betydelig faktor for høvdingenes makt
og innflytelse langt ut over sitt eget omland.
Det
arkeologiske materialet tyder på at det bodde samer
både på Hinnøya, på Senja og på
Andøya i vikingtiden, i tillegg til at de holdt til
inne i Astafjordene. Kontakten med en annen levemåte
og en annen tro må ha vært nær og kjent,
også for dem som drev gård på Elgsnes.
Spor
av jernaldergården
I
jernalderen bodde folk og dyr under samme tak i langhus. Slike
hus var vanligvis mellom 20 og 30 meter lange. Innenfor de
tykke torvveggene var det stående trepanel, og taket
ble holdt oppe av solide trestolper.
På
overflaten er det nå lite å se av restene etter
jernaldergården. Krattskogen har fått ta over
noen steder, og jordene er utvidet. Dermed har mye blitt ødelagt
eller skjult under vegetasjon. Det er bare på Øverlandet
det er funnet sikre rester etter hus som kan stamme fra siste
del av jernalderen eller tidlig middelalder. Sannsynligvis
har det stått både hus og naust lenger ned mot
sjøen, der det nå er dyrket mark.
I
utmarka ligger det fortsatt noen små steinhauger. Det
er rydningsrøyser og graver fra jernalderen. Ved utløpet
av Mølnelva ligger ei fin nausttuft fra samme perioden.
Langveggene og bakveggen er synlige som lave voller, mens
tufta er åpen mot sjøen. Naustet hadde plass
til en seks meter lang båt.
Religion
i landskapet
På
Storåkeren, mellom husene og sjøen, har senere
jordbruksaktivitet avdekket mange graver fra forskjellige
deler av jernalderen. Gravene har ligget nært husene,
døden nært livet. De fleste gravene fra jernalderen
er opplagte hauger av stein eller jord. Mens gravene i eldre
jernalder kan ligge litt utenfor selve gården, ofte
godt synlig på nes, høyder eller holmer og øyer,
er de en del av det nærmeste kulturlandskapet rundt
gården i yngre jernalder.
Haugene
kunne vise både dem som bodde på gården,
og dem som kom på besøk eller seilte forbi i
leia, at éi ætt hadde hevd på området.
Kanskje var det også tryggest å holde de døde
i nærheten med tanke på skrømt og gjenferd
som kunne føre ulykke over folk og fe. Landskapet fortalte
ikke bare hvor du var, men også hvem du
var eller hvem som hørte til i det.
Naturnavnet
"Finnkjerka" med "Kjerkebakkan" viser at også en samisk
befolkning brukte landskapet på Elgsnes og la religiøs
betydning inn i det. Det er likevel uvisst om det bodde samer
på gården alt i jernalderen.
Ut
fra gravfunnene og sammenligninger med funn fra andre steder,
kan vi si litt om det samfunnet folk på Elgsnes levde
i. Gravene alene kan bare fortelle en liten del av historien,
og det er også viktig å huske på at bare
noen få personer fikk gravmonument over seg, kanskje
ikke flere enn én til to i hver generasjon.
To
graver ved Ebergplassen
 |
Gravrøysene
ved
Ebergplassen
|
Nedenfor
huset på Ebergplassen, på nedsiden av veien, ligger
det fortsatt to store jernaldergraver. Selv om den ene av
disse ble sterkt skadet i 1920-årene, framstår
de nå som gode eksempler på hvordan slike graver
kunne se ut. Røysene er omtrent 4,5 - 5 meter i diameter.
De består av stein og jordmasser, og den ene har en
grunn fotgrøft nede langs kanten, slik at den minner
om en suppetallerken som ligger opp-ned. Særlig i yngre
jernalder var det vanlig å skille gravrøysene
fra terrenget omkring med slike grøfter, mens steinkjeder
eller bautasteiner i midten eller i ytterkantene var vanligere
markeringer i eldre jernalder.
Branngraver
på Durmålstuva
Ikke
alle gravtyper har vært godt synlige på overflaten.
I noen tilfeller ble den døde brent før hun
eller han ble lagt i jorda, og det er nå ingen spor
etter markering av grava på overflaten. Kanskje de ikke
skulle vises. Gravene kan være små groper i bakken,
der restene etter den døde ble lagt ned etter brenningen.
Noen ganger finner vi beina i små kar, andre ganger
ligger de åpent nede i gropa. I Nord-Norge er det uvanlig
med slike branngraver, men gravskikkene varierer fra distrikt
til distrikt gjennom de ulike periodene av jernalderen, fram
til kristendommen blir innført i Norge.
På
Durmålstuva ble det undersøkt ei branngrav innenfor
en oval steinring. Like under overflaten lå det noen
små, brente beinrester. Sammen med dem ble det funnet
en del av et bryne til å kvesse kniver på, noen
brente flintbiter, noen jernfragmenter og kryssrem-beslaget
fra et hestebeksel.
Metallbeslaget
tyder på at den personen som er gravlagt her, døde
mellom 400 og 600 e.Kr., i det som kalles folkevandringstid.
Før dette var det ikke så vanlig med gravgaver,
men fra cirka 200 - 300 e.Kr. endres skikkene. Funn fra andre
steder i Nord-Norge og Trøndelag tyder på at
dette var begynnelsen på en oppgangsperiode, med nyrydding
og rike gravgaver, særlig for kvinnene. Dette finner
vi klare holdepunkter for i gravene i Storåkeren og
Oppsettåkeren.
Graver
i Storåkeren og Oppsettåkeren
Under
flat mark, med steiner lagt omkring og opprinnelig også
over, er det funnet flere graver med skjelett og gravgaver.
Noen av disse har blitt undersøkt av arkeologer. Både
kvinner og menn ble gravlagt, og det var vanlig at de fikk
noe med seg i døden. Noen av skjelettene viser tegn
på sykdom og slitasje, noen kan aldersbestemmes, mens
de fleste har forsvunnet helt eller delvis i jorda.
Like
ved snuplassen lå et mannsskjelett i et lite steinkammer,
omtrent én meter nede i jorda. Mannen hadde fått
med seg et jernsverd i slire med bronsebeslag. Sverdet er
fra eldre jernalder, det vil si fra 1 - 600 e.Kr. Da var det
vanlig at våpen - sverd, skjold, dolker eller kniver
- fulgte mennene i døden. Det er funnet flere løse
deler av våpen fra jernalderen i åkrene på
Elgsnes, og disse kommer sannsynligvis fra ødelagte
graver. Mannen i denne grava har også fått med
seg en gyllen ravperle og en gjenstand av en tynn bronseplate.
Perlen kan ha vært en amulett eller et smykke til pynt,
mens bronsegjenstanden kan ha tilhørt drakten hans.
|
Ill.: M. Skandfer
|
|
Funn fra kvinnegrava
Foto: Tromsø museum
|
Ei
av gravene i Storåkeren var ei rikt utstyrt kvinnegrav.
Mindre enn én meter under bakken var en kvinne blitt
gravlagt i merovingertid, en gang mellom 600 og 800 e.Kr.
Hun hadde to runde bronsespenner med kvalbeinsknapper og en
liten, rund bronsespenne med gjennombrutt korsmønster
på brystet. Denne spennen har et øst-finsk preg,
og kan være fra begynnelsen av merovingertid. På
hver skulder lå det en bronsenål med terningformet
hode. Spennene har nok holdt deler av drakten sammen, og bronsenålene
kan ha festet et sjal eller tørkle omkring skuldrene.
I tillegg hadde hun fått 180 flate perler av kvalrosstann,
39 røde leirperler og 31 perler av grønt glass
med seg i grava. Hun må ha vært et imponerende
syn!
Det
var også forskjellige nyttegjenstander i grava: Ved
beltet lå det en pinsett og en kniv i tillegg til en
liten, ornamentert øreskje i bronse. Kvinnen hadde
også fått med en beinkam, så den personlige
hygienen var tatt omhyggelig hensyn til. Til venstre for kvinnen,
i brysthøyde, lå det en sauesaks av jern, en
sigd, en nøkkel og en skrinhasp, foruten kammen. Nøkkelen
kan signalisere at det er husfrua på gården som
ligger her. Hun hadde kontrollen over forråd av mat
og tekstiler, hun hadde det økonomiske ansvaret, og
i stor grad også det praktiske når husbonden var
ute på fiske eller jakt. Saksen til å klippe sauer
med og et spinnehjul av brent leire viser at denne kvinnen
hadde plikter ved behandlingen av ulla, og sigden kan være
ment for å skjære lin. Gravgodset i jernalderen
viser klare kjønnsforskjeller - kanskje ikke så
mye knyttet til status som til arbeidsdelingen på gården.
I
midten av ei anna gravrøys var det et åpent kammer
med lys skjellsand i bunnen. Det var gravlagt tre personer
i røysa til forskjellig tid. Nederst, i kammeret, lå
en mann på cirka 40 år. Det var strødd
skjellsand over han, og skjelettet var godt bevart. Mannen
var om lag 172 cm høy og kraftig bygd. Like ovenfor
hodet hans lå restene av et treskrin med jernnagler.
Det imponerende innholdet har tilhørt en håndverker:
Hammer, celt, dor, jernfil, hulmeisel, skrustikke av reinhorn,
tre jernkniver, to skiferbryner, en avlstein og en smedtang.
Denne mannen kan ha vært både smed og snekker
på Elgsnes, og det er sannsynlig at han betjente et
større område enn bare gården.
Det
var ikke alle som behersket teknikken med å smi, og
det kunne være vanskelig å finne godt jern. Det
er mye jern i myrene på Elgsnes, og på Øverlandet
er det funnet slagg etter jernutvinning. Muligens var det
disse forekomstene som fikk en smed til å slå
seg til nettopp her. Vi
kan ikke si om han kom utenfra eller var født på
gården. Kanskje var det bonden selv som var håndverker,
mens andre gjorde gårdsarbeidet. Mannen hadde én
helt stiv ankel, og den andre viste tegn til å ha fått
en kronisk betennelse. Han kunne ikke arbeide på jorda.
Håndverkskunnskapene gjorde at han trolig likevel var
en mann med høy status i lokalsamfunnet.
|
Verktøy fra
mannsgrava
Foto: Tromsø museum
|
En
gård som kan fø spesialiserte
håndverkere, må ha et visst overskudd av mat,
klær, husrom og arbeidskraft. Funnet av smeden og verktøyet
hans er med på å forsterke inntrykket av Elgsnes
som en sentral jernaldergård i Sør-Troms-regionen.
Noe
senere er en ung mann blitt lagt i røysa, og dette
har forstyrret den første grava. Han fikk med seg en
liten jernkniv, et skjold og muligens et sverd. Øverst
i røysa lå skjelettet av en ung kvinne. Grava
hennes var temmelig ødelagt, men antakelig hørte
en ravperle og en del av en skålformet bronsespenne
med til gravgavene. Det er ikke mulig å angi alderen
på de to unge eller hva de kan ha dødd av. Gravene
er fra vikingtid, mellom 800 og 1000 e.Kr. De tre døde
har sannsynligvis vært nære slektninger. Smeden
har kanskje vært faren til den unge mannen og den unge
kvinnen. I jernalderen ble nok håndverk lært bort
fra mor til datter og fra far til sønn. Håndverkeren
på Elgsnes ble gravlagt sammen med verktøyet
sitt. Kanskje betyr dette at han ikke hadde noen etterfølger.
Det kan også bety at verktøyene ble regnet som
så personlige at ingen kunne overta dem eller bruke
dem når eieren var borte.
 |
Spydspiss funnet i Storåkeren.
|